О ОЛИМПИЈАДИ
НАЦИОНАЛНА ГЕОГРАСКА ОЛИМПИЈАДА СЕ ОДРЖАВА ПОД ПОКРОВИТЕЉСТВОМ МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ, НАУКЕ И ТЕХНОЛОШКОГ РАЗВОЈА
Регионални центар за таленте Београд 2, је прихватио услове Интернационалне географске олимпијаде, под покровитељством Интернационалне географске уније, и од 2015. године организује НАЦИОНАЛНУ ГЕОГРАФСКУ ОЛИМПИЈАДУ.
НГО је јединствена прилика да ученици средњих школа покажу географске вештине и разумевање Географије као научне области. Учешће на НГО је и награда ученицима срдњих школа за њихово показано знање из области Географије у својим школама.
ЦИЉЕВИ ОЛИМПИЈАДЕ:
- Популаризација Географије код ученика средњих школа,
- Пружање могућности да ученици покажу своје знање и креативност,
- Упознавање ученика са захтевима на међународним олимпијадама.
- Кроз учешће на међународним олимпијадама, успостављају се контакти младих из различитих земаља и тиме се доприноси већем разумевању између нација,
- Размена искустава професора географије и доношење предлога и сугестија за побољшање начина учења и прихватања савременијих метода наставе Географије.
Полазећи од чињеницеда je Географско образовање од виталног значаја за грађане XXI века, Организатори НГО /Географски факултет и Регионални центар за таленте/ се залажу за :
- Сарадњу са међународним и националним институцијама из области Географије,
- идентификација и ширење најбољих пракси наставе у средњоим школама,
- лобирање географије у државним организацијама,
- давање препорука за наставу географије у школама,
- едукација наставног особља, и њихово укључивање у реализацији циљева НГО,
- сарадња са међународним организацијама младих научника,
- покретање летњих кампова за професоре и ученике из облати Географије,
- Национална географска олимпија да је такмичење ученика средњих школа из области Географије.
- На овом такмичењу могу да учествују сви заинтересовани ученици средњих школа /гимназије и стручне школе/.
- Национална географска олимпијада је индивидуално такмичење.
- НационалнаГеографска олимпијада се одржава под покровитељством Министарства просвете, науке и технолошкогразвоја, и налазисе у Календару такмичења и смотри које објављује Министарство просвете, науке и технолошког развоја.
- Правила, смернице и начин спровођења такмичењаје у складу Балканском и Светском географском олимпијадом, и захтевима који су неопходни за спровођењем да би се узелоучешће на Балканској и Светској географској олимпијади.
- Организациони одбор сваке године доноси Правилник такмичења за наредни циклус такмичења. Правилником се између осталог регулише :
– начин спровођења такмичења, /примена тестова/
– начин вредновања постигнућа,
– место одржавања такмичења,
- Национална географска олимпијада се организује на четири нивоа такмичења /Школски, Општински, Регионални и Републички ниво/
- Такмичење на Републичком нивоу НГО обавезно се састоји из три дела и то :
-Писани тест
-Мултимедијални тест
-Теренски рад
- Градиво које је предмет на тестовима и задацима представља свеобухватно градиво из наставе Географије у основним и средњим школама.
- Области/Теме из којих ће бити бирана питања у писменом делу теста и мултимедијалном тесту су:
- Клима и климатске промене
- Опасности и контролисање опасности
- Ресурси и управљање ресурсима
- Географија животне средине и одрживи развој
- Облици рељефа, предели и коришћење земљишта
- Агрикултурна географија ипроблеми исхране
- Становништво и промене становништва
- Економска географија и глобализација
9.Развојна географија и просторна неједнакост
- Урбана географија, урбана обнова и урбанистичко планирање
- Туризам и управљање туризмом
- Културна географија и регионални идентитети
- Мулти-медијални тест се састоји од:
40 ставки (1 – 2 минуте по ставки, у зависности од комплексности изворног материјала) са питањима која су географски и друштвено релевантна, која захтевају актуелна и примењена географска знања и географске вештине и баве се физичком и социјалном географијом
-Свака ставка се састоји од карте и / или слике, филма или графикона и кратког питања
-Питање је вишеструког избора са 4 опције одговора
-Тест покрива свих 12 тема из листе
У мултимедијалном тесту задата питања захтевају основне вештине географског размишљања, где такмичари анализирају информације добијене преко мапа, дијаграма и фотографија. Такав мултимедијални тест није намењен за тестирање способности такмичара да репродукују географске чињенице, већ да тестирају своје вештине у географској анализи.
- Теренски рад се састоји од:
- Посматрања и мапирања
- Анализе одређенеобласти и прикупљање додатних података потребних за ту област
- Решавање задатка које укључује предлог просторног плана или карте
Корак 1: мапирање одређене области:
Вештине које су потребне током мапирња су:
- Посматрање
- Именовање посматраних појава
- Лоцирати феномен на мапи
- Користити одговарајуће графичке симболе
- Описивање појаве у легендама и мапама, коришћење скале и оријентација
Ученици могу,на пример, добити основну карту и задатак да додају информације на њу користећи одговарајуће картографске вештине.
Корак 2: на подручју теренског рада постоји (реални или хипотетички) просторни проблем који ће бити представљен учесницима. Случај се односи на физичко планирање и/или планирање животне средине. Случај/проблем ће бити уведен и документован учесницима, као и процедура и услови за рад на решавању проблема. Ово се може урадити на више начина: презентација, радионица, кратки излети до терена (или сличног подручја), прикупљање додатних података на терену, итд
Корак 3: на основу мапирања и анализе свих информација о случају,
Учесници морају да осмисле просторни план који се бави представљеним проблемом, и дају објашњење одабраних избора/решења. Објашњење треба да покаже да је учесник разумео природу проблема и направио везе између својства/особине терена на ком је рађено и предложеног просторног плана.
У образложењу коришћење графичког материјала (дијаграми, фотографије, графикони, статистика) је боље од дугих начина образложења. Карта (просторни план) је обавезна; избор додатних информација је на учесницима.
- Финансирање такмичења и смотри врши се у складу са чл. 157. и 159. Закона о основама система образовања и васпитања(„Службени гласник РС”, бр. 72/09,52/11и 55/13).
ОРГАНИЗАТОРИ :
РЕГИОНАЛНИ ЦЕНТАР ЗА ТАЛЕНТЕ БЕОГРАД 2
ГЕОГРАФСКИ ФАКУЛТЕТ БУ
ОБРАЗОВНИ СИСТЕМ “РУЂЕР БОШКОВИЋ”
ОСНИВАЧ ТАКМИЧЕЊА